پوست و مومقالات

لیزر موهای زائد / دکتر حامد منادی

لیزر موهای زائد یکی از بهترین، مفیدترین و جدیدترین راه های ...

لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد یکی از بهترین، مفیدترین و جدیدترین راه های نابودی موهای زائد صورت و بدن است که بدون هیچ دردی به خوبی انجام می شود.

لیزر موهای زائد

 

این شیوه سال هاست رواج پیدا کرده و با توجه به ماندگاری بسیار بیشترِ تأثیرات آن در نابودی موهای زائد از طرفداران بسیار زیادی برخوردار است. در گذشته های نه چندان دور برای از بین بردن موهای زائد هر نقطه ای از بدن یا باید دست به دامانِ موچین و بند می شد و یا از تیغ و ژیلت کمک می گرفت اما امروزه داستان به کلی تغییر کرده است.

 

اکنون به صورت مستمر، دستگاه های لیزر جدید و جدیدتری که هر کدام نسبت به مدل های قبلی خود از امکانات و قابلیت های بیشتری برخوردارند وارد بازار شده و با ورود به دنیای پزشکی، سرعت و قدرت نابودی موهای زائد را به شدت افزایش می دهند. لیزر موهای زائد با این دستگاه ها هم راحت تر است و هم بی دردتر، در نتیجه افراد تمایل بسیار بیشتری به استفاده از آنها خواهند داشت.
در هر دوره ای با تغییر شیوۀ زندگی و وارد شدن و ساخت انواع دستگاه ها برای راحتی هر چه بیشتر در انجام کارهای روزانه، کارها را می توان سریعتر و بی دردسرتر انجام داد، در هر زمینه ای. در زمینه های پزشکی و بهداشتی نیز دقیقاً به همین صورت است و استفاده از ابزار جدید توانسته بسیاری از مشکلات کوچک و بزرگ گذشته را مثل آب خوردن حل نماید. استفاده از اشعۀ لیزر و لیزر موهای زائد نیز یکی از همین موارد است که بسیار هم پرطرفدار است.

لیزر موهای زائد در تمامی افراد مؤثر است؟

سؤال خوب و مهمی ست. چنین سؤالاتی را افراد بسیار زیادی می پرسند چه خانم ها و چه آقایان و می خواهند بدانند آیا تأثیر اشعۀ لیزر بر روی تمامی افراد با هر نوع پوست و مویی یکسان است؟ تقریباً تمامی متخصصان و محققین به این نتیجه رسیده اند که استفاده از اشعۀ لیزر برای نابودی و محو کردن موهای زائد، برای همه به یک شکل نبوده و نیست و با توجه به نوع پوست و مو و ضخامت موها و همچنین تیرگی یا روشن بودن موها، متغیر خواهد بود. لیزر موهای زائد همیشه هم پاسخگو نیست و ممکن است ۲۰ تا ۳۰ درصدِ موهای لیزر شده مجدداً رشد و به حالت ابتدایی خود بازگردند.

عده ای بر این باورند برخی بیماری های هورمونی می توانند روند نابودی موهای زائد را بی اثر کرده و گاه کاملاً بی اثر نمایند! لازم به ذکر است برای چنین بیماری ها و شرایط خاص هم راه حل های موثری وجود دارد. به راحتی می توانید به محض مراجعه به مرکز لیزر موهای زائد ابتدا وجود بیماری هورمونی خود را با کارشناسان بخش لیزر در میان گذاشته تا این کارشناسان نسبت به تعیین تعداد جلسات و همچنین موثرترین شیوه استفاده از اشعه لیزر، تصمیمات مناسبتری اتخاذ نمایند. پس از بررسی های لازم می توان لیزر و نابودی موهای زائد را آغاز نمود. در چنین شرایطی، پس از چند جلسه می توان فرآیند مثبت نابودی موها و همچنین ثابت شدن این روال را به خوبی مشاهده کرد.

پرموییِ غیر هورمونی (هایپر تریکوز) با لیزر قابل درمان است؟

در نابودی موهای زائد با لیزر توجه به چند نکتۀ مهم در مورد رنگ پوست، رنگ موهای زائد و ضخامت موها بسیار مهم و کلیدی ست. در واقع این چند فاکتور هستند که به شما اعلام می کنند آیا لیزر موهای زائد در مورد شما و همچنین در پرمویی غیر هورمونی (هایپر تریکوز) آیا پاسخگو هست یا خیر؟لیزر موهای زائد در مورد هایپر تریکوز معمولاً با درصد بسیار بالایی مثبت خواهد بود و تقریباً تمامی موهای زائد رفع خواهند شد؛ و اما یک اصل کلی در نابودی موهای زائد با لیزر وجود دارد که می گوید: هر چه پوست فرد روشن تر و سفیدتر بوده و موهای زائد آن از قطر و ضخامت بیشتری برخوردار بوده و تیره تر باشند، شانس نابودی کامل آنها نیز بسیار بیشتر خواهد بود.

 

لیزر موهای زائد

نکاتی در مورد لیزر موهای زائد

  • این روش روی موهای سفید تاثیری ندارد.
  • پوست های روشن به این روش پاسخ بهتری میدهند و برای تاثیر بهتر در پوست های تیره باید انرژی دستگاه را کمی بالاتر برد و این یکی از علل ایجاد سوختگی با بعضی دستگاه ها میباشد .که در این مرکز به علت وجود سیستم کولینگ قوی احتمال وقوع این اتفاق بسیار کم است.
  • اگرچه درصد بیشتری از موها احتمالا در جلسه اول از بین میروند ولی فرد حتما باید در فواصل منظم ۱ ماهه حداقل تا ۴ جلسه درمان را ادامه دهد تا نتیجه مطلوب حاصل شود
  • چنانچه از دستگاه سولاریوم استفاده کرده اید و یا اینکه از آفتاب برای برنزه و تیره کردن پوست خود استفاده کرده اید بازهم جای هیچگونه نگرانی نیست زیرا این موضوع هم راه حل خود را دارد. دستگاه های لیزر مخصوص پوست های تیره به راحتی قادر به رفع موهای زائد به کمک اشعه لیزر هستند. برای استفاده از این دستگاه ها لازم است در ابتدا موضوعِ استفاده از نور آفتاب یا سولاریوم برای برنزه کردن پوست خود را با کارشناسان مرکز در جریان گذاشته تا کارشناسان بخش لیزر با ارائه بهترین راهکار، اقدام به لیزر موهای زائد شما نمایند. در چنین شرایطی معمولاً یک دوره استراحت ۱۰ روزه به شما پیشنهاد می شود. پس از این مدت، به راحتی می توانید اقدام به از بین بردن موهای زائد به کمک اشعه لیزر نمایید.

لیزر موهای زائد برای این افراد ممنوع است

و اما برای درمان هر بیماری یا عارضه ای می بایستی به موارد مهمی قبل از شروع درمان توجه کرد. ممکن است فرد بیمار، دارای مشکلات و بیماری های زمینه ای در انواع مختلف باشد که با درمان جدیدش تداخل داشته باشد. آگاهی داشتن به این مسائل می تواند فرد را از بروز برخی مشکلات و گرفتاری های بعدی به شدت در امان نگه دارد.
در مورد لیزر موهای زائد هم دقیقاً بایستی به اینگونه موارد دقت کرد و اگر فردی که قصد لیزر موهای زائد صورت یا بدن خود را دارد، دارای برخی بیماری هاست باید حتماً این موارد را با پزشک خود مطرح و او را از این موضوع مطلع نماید.
این بیماران نباید از لیزر برای رفع موهای زائد در هر نقطه ای از بدن استفاده کنند:

برخی بیماران قلبی: بیمارانی که از باطری در قلب خود استفاده می کنند
پورفیری ها: بیماران مبتلا به «پورفیری» چون نسبت به لیزر واکنش خواهند داشت
بیماران مبتلا به لوپوس: افراد مبتلا به بیماری «لوپوس» چون نور لیزر بیماری را تشدید خواهد کرد.
سایر بیماری های پوستی: افرادی که دارای سایر بیماری های پوستی در ناحیۀ مورد نظر هستند.
همانگونه که مشاهده می کنید، برخی از بیماران مجاز به استفاده از اشعۀ لیزر برای درمان و رفع موهای زائد خود نیستند. درست است که اشعۀ لیزر و نوع طیف و انرژی که برای نابودی موهای زائد استفاده می شود از نوع «کم توان» است اما همین اشعۀ «کم توان» هم می تواند تأثیرات منفی بر روی بیماری هایی داشته باشد که ذکر کردیم.

 

لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد به چند جلسه پیگیری نیاز دارد؟

برای اینکه بتوانید از پروسۀ لیزر موهای زائد خود نتیجۀ بسیار بهتر و ماندگارتری بگیرید می بایستی حتماً ۶ تا ۸ جلسه این کار انجام شده تا بهترین نتیجه حاصل شود. در واقع با این تعداد جلسات و تکرار انجام لیزر، می توانید به نابودی طولانی مدت و دائمی موهای زائد صورت یا بدن خود امیدوارتر باشید.
اشعۀ لیزر با تابش مستقیم به فولیکول های موهای زائد و نابودی ریشه های آن، این اشیاء مزاحم را به صورت کامل از سطح پوستتان محو کرده و پوستی صاف و بدون هر گونه کرک و مو را به شما هدیه خواهد کرد.

تعداد جلسات مورد نیاز

بدین جهت که لیزر فقط فولیکول­ های فعال ریشه مو را هدف قرار می دهد و موجب رفع موهای زائد آن می گردد، لذا اگر در زمان لیزر درمانی برخی از ریشه­ های مو در حال استراحت باشند نابود نمی شوند و بعد از مدت زمانی به طور مجدد شروع به رشد می­ کنند.

 

بدین جهت نمی توان انتظار داشت که با یک جلسه لیزر تمامی موهای زائد حذف شوند. اغلب برای ساق پا بین ۵ الی ۸ جلسه ی لیزر نیاز است. البته در صورتی که شما دچار اختلالات هورمونی هستید امکان دارد به تعداد جلسات بیشتری نیاز پیدا کنید.

لیزر موهای زائد دکتر حامد منادی

 

اقدامات پیش از لیزر

  • چنانچه پوست شما دچار عفونتی مثل عفونت­ های باکتریایی باشد، از انجام لیزر اجتناب نمایید.
  • پیش از انجام لیزر نباید اپیلاسیون انجام دهید و یا از وکس استفاده نمایید بلکه می توانید موهای زائد پای خود را با استفاده از تیغ اصلاح کنید.
  • پیش از درمان نباید پوست خود را برنزه کنید؛ چرا که برنزه کردن پوست با لیزر سازگاری نداشته و باعث ایجاد سوختگی و تیرگی روی پوست می ­شود.
  • در صورتی که داروی خاصی مصرف می­ کنید حتما پیش از انجام لیزر موهای زائد ساق پا به پزشک خود اطلاع دهید.
  • از تحریک پوست و صدمه زدن به آن پیش از انجام لیزر موهای زائد پرهیز نمایید.

مزایا

  • از جمله مهم ترین مزایای لیزر موهای زائد پا می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
    • پاکیزگی ساق پا و ایجادلطافت و نرمی در پوست آن
    • افزایش اعتماد به نفس
    • سرعت و دقت عمل و ماندگاری بالا
    • صرفه جویی در وقت

مراقبت های بعد از لیزر درمانی

بعد از انجام لیزر لازم است نکاتی جهت مراقبت از پوست خود رعایت نمایید که در ذیل به چند مورد از این ضوابط اشاره شده است.

  • در معرض نور شدید خورشید قرار نگیرید. اگر مجبور به این کار هستید می بایست از کرم ­های ضد آفتاب با SPF بالا استفاده نمایید.
  • پس از انجام لیزر ساق پا در نواحی تحت درمان از عطر و مواد آرایشی استفاده نکنید.
  • با آب داغ خود را نشویید و به استخر و سونای بخار نروید.
  • در بین جلسات لیزر از انجام اپیلاسیون با موم و وکس پرهیز نمایید.

.

لیزر موهای زائد زیر بغل

در دنیای امروزی با توسعه تکنولوژی، می توان طی چند جلسه لیزر درمانی، موهای زائد زیر بغل را از بین برد. ولیکن همواره این سوال برای افرد پیش می آید که با توجه به این که ناحیه زیر بغل دارای غدد لنفاوی متعددی است آیا امکان دارد لیزر موجب تحریک این غدد گردد یا خیر؟ و آیا لیزر موهای زائد زیر بغل می تواند در طولانی مدت باعث ایجاد خطراتی برای شخص شود.

 

در پاسخ به این پرسش باید گفت بعد از گذشت حدوداً ۲۵ سال از آغاز استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد زیر بغل حتی یک مورد عارضه که باعث آسیب غدد لنفاوی یا عوارض طولانی مدت شده باشد گزارش نشده است. لیزر اصولاً ماهیت نوری دارد ولی از آنجایی که عمق نفوذ آن بسیار کم است لذا به هیچ عنوان عوارضی برای افراد به همراه ندارد.

لیزر موهای زائد دکتر حامد منادی

 

اثرات لیزر درمانی زیر بغل روی تعریق

مشاهدات حاکی از آن است که افرادی که از لیزر جهت رفع موهای زائد زیر بغل استفاده می نمایند کمتر از عرق کرن شکایت می کنند و به نوعی احساس بهتری در این رابطه دارند.

اثرات لیزر روی تیرگی و سیاهی زیر بغل

باید گفت بعد از اتمام جلسات لیزر، تا اندازه ای رنگ این قسمت روشن تر می شود و شخص احساس بهتری نسبت به قبل خواهد داشت.

درمان سوختگی پوست پس از لیزر موهای زائد

ایجاد سوختگی سطحی در پوست پس از لیزر امری طبیعی ست اما این سوختگی در تمام افراد ایجاد نمی شود و فقط تعداد بسیار معدودی دچار مقداری سوختگی یا قرمزی سطحی در ناحیه مورد نظر می شوند. این قرمزی، بیشتر در افرادی که دارای پوست تیره هستند ایجاد می شود به این دلیل که پوست های تیره برای لیزر موی زائد نیاز به انرژی ساطع شده بیشتری توسط دستکاه لیزر دارند و همین امر می تواند گاهی در برخی افراد منجر به کمی سوختگی و قرمزی سطحی پوست گردد. در چنین شرایطی، رعایت موارد مراقبتی زیر بسیار موثر است:

  • از شستشوی بیش از حد ناحیه خودداری کرده و سطح آن را پس از یکبار شستشو با آب ولرم با مقداری کرم مرطوب کنید.
  • سعی کنید در نخستین روزهای پس از انجام لیزر موی زائد به هیچ وجه زیر آفتاب راه نروید.
  • اگر سوختگی در ناحیه دستهاست سعی کنید بی دلیل دستها را با شوینده های رایج نشویید.
  • استفاده از پمادهای موضعی تجویز شده توسط پزشک نیز بسیار موثر خواهد بود.

با رعایت این موارد مهم مراقبتی می توان به راحتی و به سرعت نسبت به درمان سوختگی پس از لیزر موهای زائد اقدام و در کمترین زمان ممکن سلامتی پوست را احیا نمود.

 

لیزر موهای زائد

تعداد جلسات مورد نیاز

تعداد جلسات بر اساس رنگ موها و رنگ پوست زمینه ای از حداقل ۴ تا حداکثر ۸ جلسه در تغییر است. هر چه موهای ناحیه زیر بغل تیره تر و رنگ پوست آن روشن تر باشد تعداد جلسات کمتر و هر چه موهای این ناحیه نازک تر و رنگ پوست آن تیره تر باشد تعداد جلسات بیشتری نیاز است.

ماندگاری لیزر موهای زیر بغل

نتایج لیزر به هیچ وجه همیشگی و مادام العمر نمی باشد و بعد از اتمام جلسات درمانی ( ۴ الی ۸ جلسه با فاصله ۱٫۵ تا ۲ ماه یک مرتبه) جهت ماندگاری نتیجه حداقل یک جلسه لیزر در سال لازم است انجام شود. ضمناً لیزر ۱۰۰ درصد موها را از بین نمی برد و در بهترین حالت بین ۸۵ تا ۹۰ درصد موها نابود یا کرکی و بسیار نازک می شوند.

نتایج لیزردرمانی چه زمانی قابل مشاهده است؟

معمولاً ۲ هفته بعد از اولین جلسه لیزر موهای زائد زیر بغل، نتیجه درمان به صورت ریزش موهای پراکنده مشاهده می شود. باید گفت معمولاً در جلسه اول و دوم میزان زیادی از موها از بین می روند ولیکن لازم است حداقل ۴ جلسه درمان صورت گیرد.

 

دکتر حامد منادی

متخصص پوست و مو

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا