مغز و اعصابمقالات

جراح و متخصص مغز و اعصاب کیست؟

رای شناخت جراح و متخصص مغز و اعصاب نخست لازم است با مفهوم جراحی مغز و اعصاب آشنا شویم.

جراح و متخصص مغز و اعصاب کیست؟

برای شناخت جراح و متخصص مغز و اعصاب نخست لازم است با مفهوم جراحی مغز و اعصاب آشنا شویم.
جراح و متخصص مغز و اعصاب، یک پزشک متخصص در زمینه جراحی مغز و اعصاب است که از طریق عمل جراحی، دستگاه های پزشکی و برخی اوقات با تجویز دارو، به تشخیص و درمان بیماری ها و اختلالات دستگاه عصبی می پردازد.

 

مشکلات و بیماری های دستگاه عصبی

اختلالات و بیماری های دستگاه عصبی به سه دسته تقسیم می شود، که عبارتند از:
1. بیماری ها و اختلالاتی نظیر دیسک گردن و کمر، ضربه های مغزی، تومورهای مغزی و نخاعی، ضایعات نخاعی، آسیب های نخاعی و بیماری اعصاب محیطی که توسط جراح مغز و اعصاب از طریق انجام جراحی درمان می شوند.
2. بیماری ها و اختلالات روانی تأثیر گذار در رفتار و شخصیت فرد نظیر استرس، افسردگی، اختلالات شخصیتی و بیماری های روانی پیشرفته که در اغلب این بیماری ها با علائم فیزیکی مشخصی همراه نیستند و عارضه ای کاملاً غیر فیزیکی می باشند که البته به مرور زمان عوارض فیزیکی خود را نشان می دهند. این اختلالات توسط متخصص روان و اعصاب یا روانپزشک درمان می شوند.
3. اختلالاتی که به طور مستقیم درعملکرد سیستم عصبی اثرگذار هستند مانند پارکینسون، صرع، فلج اطفال، ام اس و سکته مغزی که از طریق انجام جراحی درمان نمی شوند و فقط با استفاده از دارو به صورت مستمر قابل درمان هستند و می توان از پیشرفت آن ها پیشگیری نمود. این بیماران توسط متخصص داخلی مغز و اعصاب معالجه می شوند.

چگونه جراح مغز و اعصاب شویم؟

دانشجویان رشته پزشکی پس از طی دوره هفت ساله پزشکی عمومی در آزمون تخصص مغز و اعصاب شرکت نموده و در صورت قبولی در آزمون، می بایست دوره دستیاری خود را بگذرانند. باید گفت این دوره 5 یا 6 ساله بسته به بیمارستان های آموزشی دانشگاه ها متغییر می باشد.
در طول اين دوره در زمینه علوم پايه مغز و اعصاب، اختلالات و بیماری های مربوط به اين رشته و شیوه های عمل جراحی آموزش های لازم داده می شود. بعد از گذراندن دوره آموزشی آزمون جامع رشته تخصصی كه به عنوان آزمون بورد شناخته می شود، برگزار خواهد شد. اين آزمون دارای دو مرحله می باشد. پزشکانی كه در مرحله اول كه همان پره‌بورد است قبول شوند مدرک گواهينامه تخصصی را کسب نموده و اجازه كار در مراكز خصوصی و دولتی را دارند. همچنین پزشکانی كه آزمون مرحله دوم يا بورد تخصصی را با موفقيت طی کنند، مدرک دانشنامه تخصصی يا همان بورد تخصصی را کسب نموده و علاوه بر کار در مراكز خصوصی و دولتی، می توانند به تدریس در مراکز دانشگاهی نيز بپردازند.

ضمن اینکه دوره های تكميلی نظیر جراحی مغز و اعصاب اطفال، جراحی عروق مغز، جراحی تومور مغزی و تومورهای قائده جمجمه و جراحی ستون فقرات نيز در صورت تمایل پزشکان، بعد از فارغ التحصيلی و در مراكز گوناگون كه معمولاً در خارج از كشور هستند طی می شوند.

 

دکتر بهروز مولوی

جراح و متخصص مغز و اعصاب

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا